Autystyczny pracownik z bliska.

Na pierwszy rzut oka autyzmu nie widać. Szczególnie u osób wysoko funkcjonujących. Dlatego mówi się że autyzm jest niepełnosprawnością ukrytą.

Pracownik autystyczny ma wiele zalet, ale też posiada cechy, które nie zawsze odbierane są pozytywnie przez otoczenie takie jak, niepatrzenie w oczy, sztywność zachowań, szczególny sposób mówienia.  Jednakże specyficzne kompetencje mogą być wykorzystane przez pracodawcę z dużą korzyścią dla firmy.

Przywiązanie do szczegółów, drobiazgowe podejście do tematu, skrupulatność w wykonywaniu powierzonych zadań, pamięć do liczb i zdarzeń, umiłowanie powtarzalnych czynności – z takimi cechami osoby w spektrum mogą wspaniale odnajdować się w wielu zawodowych obszarach.

Czynności takie jak, wprowadzanie danych do informatycznych systemów, rutynowe działania, edycja tekstów w poszukiwaniu trudno zauważalnych błędów, skanowanie dokumentów, sortowanie, porządkowanie danych i dokumentów: to wspaniałe zajęcia dla autystycznych pracowników.

Autysta doskonale odnajdzie się też w księgowości, w pracach biurowych, w śledzeniu monitoringu, a także w pracy ze statystykami, czy w szeroko rozumianej branży IT.

Gdzie jest haczyk?

Otóż kluczową barierą może być komunikacja.

Pracodawca powinien zapewnić czytelne procedury obejmujące cały zakres wymaganej pracy. Komunikować je jasno, nawet w formie pisemnej do wglądu, tak często jak wymaga tego pracownik. Precyzyjnie należy wskazać które czynności będą prawidłowe, a których nie wolno wykonywać.

Autyści, aby skupić swoją uwagę na treści rozmowy często nie patrzą w oczy. W ten sposób pomagają sobie w lepszym zrozumieniu treści wypowiadanej przez rozmówcę. Wynika to z faktu zaburzeń sensorycznych, gdzie słyszane są równolegle nie tylko dźwięki wypowiadane przez rozmówcę, ale też dźwięki dochodzące z innych pomieszczeń, zza okna, innych rozmów osób znajdujących się w pobliżu, a nawet dźwięki świetlówek.

Gorzej natomiast mogą być realizowanie zadnia związane z szybkimi decyzjami, równoległym wykonywaniu kilku czynności na raz, czy wymagające zdolności interpersonalnych.

Dodatkowo zatrudniając pracowników w spektrum autyzmu znacznie poprawia się wizerunek firmy i niewątpliwie oprócz korzyści finansowych (szczegóły można przeczytać na stronie: https://respektrumautyzmu.pl/korzysci-dla-pracodawcy), pracodawca może spotkać się z wyjątkowym pracownikiem. Wystarczy tylko stworzyć przyjazne miejsce pracy (https://respektrumautyzmu.pl/jak-stworzyc-miejsce-pracy-dla-osoby-z-autyzmem/), otworzyć umysł na ciekawe doświadczenie lub skorzystać z możliwości przeszkolenia w zakresie komunikacji i tworzenia miejsca pracy dla autysty.

Back to top

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij